Sokan tanácstalanok, hogy mihez is kezdjenek akkor, ha a panaszuk süket fülekre talál. Jogaink érvényesítésére a következő lehetőségek állnak rendelkezésre:
- Vásárlók könyve, ismertebb nevén a "Panaszkönyv"
- amennyiben ide beírod a panaszod, akkor a szolgáltató vagy kereskedő köteles kivizsgálni az ügyet és azt érdembe írásban megválaszolni. Vásárlók könyvének minden üzlethelyiségben vagy ügyfélszolgálaton látható helyen kell lennie
- Békéltető Testület
- Az elmúlt évek gyakorlata alapján a leghatékonyabb módszer arra, hogy a károd megtérüljön. Amennyiben a bosszú nem vezérel, csak megoldást keresel, akkor mindenképpen ezt javaslom. Ez egy nagyon egyszerű eljárás, a honlapjukról is letölthető nyomtatványt kell kitölteni. A BT kitűz egy időpontot, ahol egy elnök és 2 szakértő vagy csak egy egyszemélyes eljáró "testület" meghallgatja a feleket, moderál és a végén tesz egy ajánlást a probléma megoldására. Ezt az ajánlást a szolgáltató/kereskedő nem köteles elfogadni. Ha nem fogadja el, akkor azt a BT a honlapján közzéteszi.
- Hatósági "feljelentések"
- Ezt a legvégső esetben javaslom. A felügyeleti szervek mindegyikéhez lehet panaszt benyújtani. A felügyeleti szervek elérhetőségét mindenkinek jól látható helyen kell kifüggesztenie. A tapasztalatom alapján, ha találnak rendellenességet, akkor a céget megbüntetik, de a Te ügyedet ez ritkán oldja meg. Ez többnyire inkább reaktív eljárás.
- Bíróság
- Természetesen vannak olyan esetek, amikor ez elengedhetetlen, akkor mindenképpen mérlegelni kell, és a kárt összehasonlítani az eljárás költségeivel.
A legtöbb esetben véleményem szerint a szolgáltatóval/kereskedővel történő akár többszöri egyeztetés a legeredményesebb. Minden további lépés csak mélyíti a szakadékot. Természetesen vannak olyan esetek, amikor elkerülhetetlen a felsorolt eljárások bármelyike, de a többség ezek kizárásával is megoldható.